Wirtualne zmagania
E-sport - czym jest i skąd się wziął? Turnieje internetowe. Jak zostać e-sportowcem i z czym się to wiąże?
-
07 listopada 2020
Obecnie e-sport jest potężnym biznesem z ogromnym community i praktycznie każdy coś o nim słyszał. Początki miał jednak raczej skromne.
Początki
Patrząc na dzisiejszą popularność zawodów w takie gry jak Dota2, League Of Legends, czy Counter Strike Global Offensive, nie zdajemy sobie sprawy z tego, że na początku e-sport był dość niszowym zagadnieniem. Pierwszymi znaczącymi zawodami gameing'owymi było wydarzenie zorganizowane w 1980r. przez Atari - amerykańskiego producenta automatów wideo, oraz domowych konsol do gier. Zawody polegały na rywalizacji w grze Space Invaders. Udział wzięło ok. 10.000 graczy z całych Stanów Zjednoczonych, a czworo z nich zmierzyło się w wielkim finale w Nowym Jorku.
Fotografia poglądowa
Dynamiczny rozwój
Wydarzenia e-sportowe zaczęły zyskiwać na popularności dzięki pojawianiu się na rynku nowych gier komputerowych, bo to właśnie ta platforma stała się najczęściej używaną przez graczy. Wraz z upływem czasu dynamicznie zaczął się rozwijać również rynek technologii informatycznej, przez co wydawane gry były coraz bardziej rozbudowane, ładniejsze, a co za tym idzie - popularniejsze. Wydano tytuły, w których można było grać przez sieć, takie jak Warcraft, który swoją premierę miał w 1995 roku, Quake z 1996 roku, czy Counter Strike wydany w roku 1999. Warto wspomnieć też o Nintendo, które zorganizowało w 1990 roku Nintendo World Championship - zawody z nagordami rzędu 10.000USD. Jako ciekawostkę dodam też, że w 2015 roku Nintendo postanowiło wskrzesić swój pomysł i wznowiło organizację tego turnieju.
Naprawdę dynamiczny rozwój zaczął sie jednak później. Do tej pory e-sport nie był jeszcze powszechnie rozpoznawanym zjawiskiem, a nagrody dla graczy, chociaż wysokie, to nie umywają się do kwot przeznaczanych na nie dzisiaj. Największy wzrost popularności tytułów esportowych nastąpił wraz z pojawieniem się YouTube'a, Twitch.tv, czy innych serwisów streamingowych. Wraz ze wzrostem ilości niezależnych twórców w internecie rosła również popularność gier komputerowych, bo to właśnie z gier tworzono i dalej tworzy się najwięcej materiałów pojawiających się na wspomnianych już platformach. W którymś momencie zauważyli to producenci gier komputerowych i zaczęli oni tworzyć tytuły głównie z myślą o rywalizacji między graczami, jak wspomniane na początku League Of Legends.
Wśród gier opartych na rywalizacji nie sposób pominąć oczywiście gier sportowych, które przenoszą zmagania fizyczne na ekrany komputerów i telewizorów.
Obecnie w grze jest dostępnych ponad stu bohaterów, każdy z innymi umiejętnościami, dodatkowo naszego bohatera możemy wyposażyć w sześć przedmiotów do wyboru z ogromnej puli elementów ekwipunku, oraz rozwijać jego umiejętności wedle własnej strategii. League Of Legends wyróżnia się tym, że w szczytowym momencie Mistrzostwa Świata w tę grę oglądało nawet 14 milionów osób, oraz tym, że na nagrody dla zwycięzców przeznaczano siedmiocyfrowe kwoty.
Obecny stan
Dzisiaj już prawie każdy użytkownik internetu słyszał o wirtualnych zmaganiach, rzesza z nich również próbuje swoich sił w najpopularniejszych tytułach. Dota 2, CS:GO, League of Legends, Starcraft 2, czy inny Overwatch - każda z tych gier ma ogromne aktywne community i wielu graczy aspiruje do bycia profesjonalnym gamer'em, co jest bardzo dochodowym zawodem. E-sport dalej rozwija się bardzo dynamicznie, praktycznie co roku wychodzą nowe tytuły zyskujące dużą popularność i zdecydowanie rozwój ten nie będzie w najbliższym czasie zwalniał.
Największą popularnością cieszą się strzelanki, w których jednocześnie mierzyć może się nawet ponad 100 graczy.