Maluch - małe, wielkie auto. Informacje o Fiacie 126p.

PRL to niezwykle ciekawy okres w historii polskiej motoryzacji. Niektórzy kierowcy do dziś z rozrzewnieniem i nostalgią wspominają tarpany, mikrusy czy duże Fiaty. Kultowe auta z tamtego czasu do dziś cieszą się popularnością, natomiast właściciele leciwych pojazdów dbają o nie z ogromnym zapałem. Odrestaurowane perełki nierzadko kosztują więcej niż kilkuletnie używane auta. Wśród legend PRL wyróżnia się jeden z modeli. Mały, ciasny ale własny – Fiat 126p. Popularny maluch wśród niektórych budzi śmiech – nie sposób mu jednak odmówić uroku.


Wielka historia małego auta

Produkcja auta o modelu Fiat 126 rozpoczęła się we Włoszech w roku 1982. Rok później powstały w Polsce pierwsze sztuki Fiata 126p, który nieprzerwanie produkowany był w Bielsku-Białej i Tychach do roku 2000. Kompaktowe czteroosobowe auto z miejsca stało się jednym z najpopularniejszych na polskich drogach. Oficjalna liczba samochodów, które zostały wyprodukowane w Polsce to 3 352 912. Przy takiej liczbie można zaryzykować tezę, że popularne maluchy spopularyzowały modę na posiadanie własnego auta i przyczyniły się do zmotoryzowania polskiego społeczeństwa.

Osiągi małego fiata

Na szczególną uwagę zasługuje budowa malucha. Silnik montowany był z tyłu i przekładał napęd na tylną oś. Auto posiadało czterobiegową manualną skrzynię biegów. Fiat 126p pochwalić się mógł 24KM ( w późniejszym okresie 25KM). Stosunkowo niewielka moc motoru przekładała się na niewielkie prędkości. Maksymalna udokumentowana prędkość wynosiła 120 km/h, natomiast rozpędzenie się do setki zajmowała Fiatowi w tym modelu nieco poniżej minuty. Auto nie było przystosowane więc do długich, wymagających tras. Jednak, jak  powszechnie wiadomo, Polak potrafi i czteroosobowe, dwudrzwiowe auto z bagażnikiem pod maską przez lata służyło dla wielu kierowców jak auto rodzinne i główny środek transportu nawet na ogromne odległości.

Wiele twarzy malucha

Na przestrzeni lat pojawiło się wiele wersji kompaktowego auta. Różniły się one przede wszystkim mocą motoru, pojemnością skokową czy wyposażeniem. Modele z  biegiem lat  proponowały regulowane zagłówki, pasy bezpieczeństwa na tylnych kanapach, zmianę wyglądu wskaźników i lifting nadwozia. Rozrzewnienie i sentyment do dziś budzą także modele aut na bazie malucha, które miały zwiększać jego funkcjonalność. Najpopularniejszą z wariacji dotyczących malucha jest Fiat 126p BIS. W jego konstrukcji przeprowadzono kilkaset mniejszych lub większych zmian, które przełożyły się na produkcję niemal 200 tysięcy egzemplarzy.

Z biegiem czasu pojawiły się także modele prototypowe popularnego malucha. Fiat 126p BOMBEL i KOMBI powstały we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych. Modele w zamyśle miały zwiększyć funkcjonalność auta i uczynić z niego furgon dostawczy i auto z pojemnym bagażnikiem. Pojawił się także prototyp malucha CABRIO – w wersji z odsłoniętą pokrywą dachową. Fiat 126p doczekał się także nieco bardziej ekscentrycznych pomysłów. Na jego bazie chciano stworzyć lekki pojazd terenowy, pojazd gąsienicowy czy nawet pług śnieżny.  Różnorakie pomysły dotyczące pojazdu najlepiej świadczą o jego popularności w tamtym okresie.

Tom Hanks wie co dobre

Kilka lat temu furorę w sieci zrobił zdjęcie sławnego aktora przy właśnie maluchu. W prezencie otrzymał on spersonalizowanego i odnowionego Fiata 126p, a przekazanie kluczyków do wyjątkowego pojazdu cieszyło się wyjątkową popularnością polskich mediów. Także wśród kolekcjonerów perełka polskiej motoryzacji cieszy się nadal szacunkiem, który przekłada się na cenę – za unikatowe modele zapłacić trzeba nawet kilkadziesiąt tysięcy.