Wchodzą nowe przepisy dla e-hulajnóg. Nie będą już jeździć po chodnikach.
-
09 sierpnia 2019
Ostatnimi czasy elektryczne hulajnogi zyskały na popularności, przez co narobiły trochę zamieszania na ulicach. Pojawił się problem z regulacja przepisów. Mianowicie osobę znajdującą się na elektrycznej hulajnodze, traktuje się jak pieszego, przez co poruszanie się na drodze rowerowej jest wykluczone. Sytuacja ta doprowadziła do wielu wypadków na chodnikach.
Projekt noweli Prawa o ruchu drogowym
W środę na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt noweli Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o elektro-mobilności i paliwach alternatywnych, która reguluje kwestię poruszania się m.in. na hulajnogach elektrycznych. W konsekwencji zdefiniowano elektryczne hulajnogi jako: "urządzenie komunikacyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu". Dodatkowo zostały określone maksymalne wymiary tego urządzenia, którego szerokość nie może przekraczać w ruchu 90 cm i długości 1,25 metra. Elektryczna hulajnoga nie może ważyć więcej niż 20 kg i maksymalna prędkość jazdy jest ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h.
Istotną decyzją jest fakt, że elektryczne hulajnogi będą traktowane jak rowery, a co za tym idzie, będą się poruszać ścieżkami rowerowymi. Jednakże nie wszystkie przepisy dotyczące rowerzystów będą obowiązywać użytkowników UTO. Jeżeli nie będzie ścieżki rowerowej, a dopuszczalna prędkość jezdni przekroczy 30 km/h, osoba kierująca e-hulajnogą będzie musiała jechać chodnikiem. Ważną też regulacją jest ograniczenie wiekowe – dzieci do 10 roku życia nie będą mogły jeździć na elektrycznej hulajnodze. Zaś osoby między 10 a 18 rokiem życia będą musiały posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM (wyrabianą po 14 roku życia).
Nie tylko u nas jest ten problem
Co ciekawe, problem z regulacją prawną jazdy na urządzenia transportu osobistego nie dotyczy tylko Polski, lecz również innych krajów europejskich. W Holandii e-hulajnogi są traktowane jako „lekkie motorowery”, dlatego mają poruszać się drogą dla rowerów z ograniczeniem prędkości do 25km/h i wyznaczono próg wiekowy – od 16 roku życia. Dodatkowo posiadacz UTO musi mieć odpowiednie wyposażenie (światło przednie i tylne, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy, numer indyfikacyjny pojazdu oraz ubezpieczenie OC właściciela). W Szwecji oraz w Norwegii uregulowana status elektrycznej hulajnogi z rowerem i wprowadzono ograniczenie prędkości do 20km/h. Miejmy nadzieję, że wszystkie przepisy odnoszące się do UTO zostaną szybko uregulowane i wprowadzone w życie, a dzięki temu ograniczy się liczba wypadków z ich udziałem.